Wiadomości - Aktualności
Projekt raportu Ministerstwa Transportu popiera otwarcie lotniska pod Kielcami
Dodał: MCK Data: 2007-01-12 21:38:42 (czytane: 7614)
W Świętokrzyskiem musi powstać lotnisko komunikacyjne, wynika z projektu rządowego raportu w tej sprawie. Dokument nie daje jednak jednoznacznej odpowiedzi, czy budować od podstaw port w Obicach, czy rozbudowywać Masłów.
Powstał w końcu oczekiwany od wielu miesięcy projekt "Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych". Sygnowany jest przez Ministerstwo Transportu. Nasze województwo jest wśród pięciu regionów, gdzie - zdaniem autorów - konieczne jest powstanie lotniska komunikacyjnego, a więc zdolnego przyjmować samoloty rejsowe.
"Celowe byłoby uzupełnienie sieci portów regionalnych o 2-3 porty zlokalizowane w woj. warmińsko-mazurskim, podlaskim i lubelskim. Celowe byłoby także zlokalizowanie portów (po dokładnej analizie potencjału rynku) na Pomorzu Zachodnim oraz w woj. świętokrzyskim" - czytamy w raporcie.
Autorzy raportu zauważają, że "rolą państwa jest zapewnienie dostępności transportu lotniczego i likwidacji izolacji regionów niedysponujących infrastrukturą lotniskową w celu zmniejszenia dysproporcji między obszarami szybkiego rozwoju i regionami stagnacji".
Za lokalizacją lotniska w naszym regionie przemawia nie tylko duża odległość do już działających portów, ale - paradoksalnie - słabo rozwinięta kolej i drogi.
"Brak rozwiniętej sieci komunikacji naziemnej oraz deficyt lotnisk komunikacyjnych wskazuje na potrzebę rozwoju lub aktywizacji infrastruktury lotnisk na tzw. ścianie wschodniej, zarówno do obsługi regularnej komunikacji lotniczej, jak i lotnictwa ogólnego" - zauważają autorzy raportu.
Raport pośrednio odpowiada na dylemat: inwestować w lotnisko czy drogi, opowiadając się po stronie inwestycji w port lotniczy. "Zdekapitalizowana i sukcesywnie redukowana infrastruktura polskich kolei, zły stan infrastruktury drogowej przemawiają za wykorzystaniem istniejącej infrastruktury lotnisk w celu lepszego skomunikowania wielu regionów, jak i ich rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego" - czytamy.
158-stronicowy raport nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy należy rozbudowywać Masłów, czy budować od podstaw port lotniczy w Obicach. Za Obicami przemawia bliskość Buska-Zdroju i Solca-Zdroju. "Dostęp do transportu lotniczego ma niebagatelne znaczenie w aktywizacji ruchu turystycznego. Obserwowane zainteresowanie w Polsce usługami medycznymi i lecznictwem sanatoryjnym ze strony klientów zagranicznych stanowi dodatkowy czynnik, który może przyczynić się do aktywizacji ruchu lotniczego w regionach dysponujących bazą przyrodoleczniczą i sanatoryjną" - czytamy.
Autorzy projektu zastrzegają jednak, że taka decyzja musi być poprzedzona dokładnymi analizami. "Decyzje o lokalizacji nowych lotnisk lub dostosowaniu istniejących do obsługi ruchu komunikacyjnego muszą być uwarunkowane przede wszystkim czasem dostępu do najbliższego lotniska komunikacyjnego, potencjałem ruchu lotniczego w regionie i wskaźnikami makroekonomicznymi. Dopiero w przypadku braku lub wyczerpania możliwości modernizacji i rozbudowy istniejących lotnisk uzasadnione będą inwestycje polegające na budowie od podstaw nowych lotnisk". Musi to być poprzedzone "rzetelnym biznesplanem, z którego wynikać będzie zasadność tej inwestycji oraz planem generalnym zawierającym kierunkową wizję rozwoju lotniska".
Według dokumentu nasz region nie potrzebuje dużych samolotów, natomiast może się stać miejscem tranzytowym. "Układ lokalnych portów lotniczych, z połączeniami realizowanymi samolotami o oferowanej liczbie pasażerów do 30-50 osób, mógłby przyczynić się do skomunikowania rejonów Polski wschodniej z przeciwległymi miastami kraju i Europy".
Autorzy przestrzegają, że samo zbudowanie lotniska nie wystarczy do ściągnięcia pasażerów. Tak się stało w przypadku nowych lotnisk w Lipsku i Montrealu. Mimo olbrzymich nakładów nie korzysta z nich tyle osób, ile oczekiwano.
Raport trafi teraz do uzgodnień resortowych. Po przyjęciu przez Radę Ministrów stanowić będzie pierwszy od wielu lat dokument rządowej polityki transportowej wobec rozwoju lotnisk i urządzeń nawigacyjnych. Ministerstwo przyznaje, że w sprawach budowy lotnisk lokalnych może jedynie pełnić rolę opiniotwórczą, jednak dokument ten będzie brany pod uwagę przy rozdziale środków unijnych na lata 2007-2013.
Prezydent Kielc Wojciech Lubawski jest zdeterminowany w sprawie budowy lotniska w Obicach bez względu na to, do jakiej grupy lotnisk zostanie ono zaliczone. - Charakter lotniska Kielce, lokalny czy regionalny, jest na tym etapie dla mnie sprawą drugorzędną. Zamiarem naszym jest stworzenie warunków do startu i lądowania co najmniej takich, jakie posiada Okęcie - powiedział "Gazecie".
Cały raport zobaczyć można w internecie na stronie Ministerstwa Transportu.
źródło:
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 3.144.202.167