Wiadomości - Aktualności
Miliony na rewitalizację Ciuchci Ponidzie
Dodał: Marta Data: 2024-06-27 15:00:58 (czytane: 7503)
Modernizacja i remont szlaków kolejowych, układu torów, taboru kolejowego, remont hali napraw lokomotyw i wagonów, czy adaptacja i remont poczekalni, kasy oraz pomieszczenia dróżnika na stacji w Pińczowie - między innymi takie zadania wchodzą w skład inwestycji finansowanej z Rządowego Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
O rewitalizacji „Świętokrzyskiej Kolejki Wąskotorowej Ciuchcia Ponidzie” podczas briefingu prasowego w czwartek, 27 czerwca mówił wicemarszałek Grzegorz Socha i przewodniczący Sejmiku Andrzej Bętkowski.
– Pozyskaliśmy 27 mln zł z Polskiego Ładu na cały szereg prac związanych z kolejką. Ciuchcia ma piękną, bogatą historię i chcemy ją przeznaczyć na cele turystyczne. Po tych remontach zwiększy się liczba turystów zainteresowana tym produktem, który też będzie służył promocji regionu – mówił wicemarszałek Grzegorz Socha.
– To kolejny etap remontu kolejki, ponieważ w poprzednich latach wiele już zrobiono i turyści korzystają z tej ciekawej atrakcji. Jednak brakuje tej “kropki nad i”, aby całkowity potencjał naszej zabytkowej ciuchci wykorzystać – dodał przewodniczący Sejmiku Andrzej Bętkowski.
Wykaz działań do realizacji w ramach infrastruktury turystycznej:
- Modernizacja i remont szlaku kolejowego od m. Pińczów do m. Umianowice (gm.Kije) na długości ok. 8,8 km;
- Modernizacja i remont szlaku kolejowego od stacji w m.Motkowice do mostu kolejowego na rz.Nida na długości ok. 2 km;
- Modernizacja i remont układu torowego na stacji kolejki wąskotorowej w Pińczowie;
- Modernizacja i remont układu torowego na stacji kolejki wąskotorowej w Jędrzejowie;
- Modernizacja i remont wraz z wyposażeniem hali napraw lokomotyw, hali napraw wagonów oraz kuźni kolejowej na stacji w Jędrzejowie;
- Adaptacja i remont poczekalni, kasy oraz pomieszczenia dróżnika na stacji w Pińczowie;
- Modernizacja i adaptacja wraz z wyposażeniem oraz prace konserwatorskie taboru kolejowego: parowozu Px-48, lokomotywy spalinowej Lxd2 oraz sześciu wagonów: osobowy (FAUR Bukareszt), osobowy (zielony – PAFAWAG Wrocław), salonka (dawny bufet – PAFAWAG Wrocław), letniak (2 szt.) przerobiony z wagonu towarowego, towarowy do składów zabytkowych (wagon szprychowy z 1926r.).
Działalność turystyczna związana z funkcjonowaniem kolejki wąskotorowej prowadzona jest przez jednostkę organizacyjną Samorządu Województwa Świętokrzyskiego – Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach. Głównym założeniem inwestycji jest zwiększenie potencjału turystycznego powiatów jędrzejowskiego i pińczowskiego w strefie unikalnych walorów przyrodniczych. Wartość inwestycji: 30 mln zł, kwota dofinansowania: 27 mln zł.
Przypomnijmy, w celu zachowania działalności zabytkowej kolejki wąskotorowej – Samorząd Województwa Świętokrzyskiego wspólnie z Powiatami Jędrzejowskim i Pińczowskim oraz Gminami: Imielno, Jędrzejów, Kije i Pińczów podpisał 8 czerwca 2020 roku list intencyjny w sprawie zadania pn. „REWITALIZACJA ORAZ FUNKCJONOWANIE KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ PONIDZIE”. W imieniu Województwa Świętokrzyskiego zadanie realizuje Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach.
W ciągu ostatnich dwóch lat przeprowadzono generalny remont własnymi siłami lokomotywy spalinowej oraz 4 wagonów osobowych, co pozwala na zorganizowanie przejazdu dla 175 turystów.
W ramach udostępnienia 2,5 km szlaku kolejki wąskotorowej Umianowice – Hajdaszek (gm.Kije) do ruchu drezynami rowerowymi przeprowadzono remont torowiska i mostku oraz zakupiono 9 drezyn rowerowych ze wspomaganiem elektrycznym. Ścieżka edukacyjno-przyrodnicza „drezynami rowerowymi do natury” biegnie przez wyjątkowo cenne przyrodniczo i krajobrazowo tereny otuliny Nadnidziańskiego Parku Krajobrazowego oraz Obszary Natura 2000. Na trasie przejazdu można spotkać bardzo różnorodne siedliska: bogate florystycznie łąki ekstensywnie użytkowane, las i zadrzewienia oraz niewielką rzekę. Podróż w wolnym tempie pozwala na obserwację wielu gatunków ptaków charakterystycznych dla doliny rzeki Nidy. To wyjątkowa okazja, by w nietypowy sposób podziwiać naturę i równocześnie aktywnie spędzić czas. Odpowiednia liczba drezyn umożliwia przeprowadzenie „lekcji spotkania z naturą” dla całej klasy szkolnej. Jazda ze wspomaganiem elektrycznym ułatwia podróż osobom, które wymagają pomocy przy większym wysiłku. Dostosowanie jednej z drezyn do przewozu wózka inwalidzkiego pozwala na korzystanie również osobom
z niepełnosprawnościami.
W ramach budowy Ośrodka Edukacji Przyrodniczej w Umianowicach wyremontowano zabytkową drewnianą stacyjkę kolejki wąskotorowej oraz wieżę ze zbiornikiem na wodą do obsługi parowozu. Wieża dzięki dobudowanych stalowym schodom zyskała nową funkcję, jako punkt widokowy z przeznaczeniem do obserwacji ornitologicznych.
Mając na celu dostosowanie do działań edukacyjnych w Ośrodku Edukacyjnym przeprowadzono modernizację i adaptację 4 wagonów kolejki wąskotorowej: „Zielarnia na kołach” z przeznaczeniem na warsztaty i ekspozycję ziół rosnących na Ponidziu. „Salka edukacyjna na kołach” z przeznaczeniem na jako salki edukacyjnej dla dzieci, lemieszowy pług odśnieżny „Wagon edukacyjny” z przeznaczeniem na dwa pomieszczenia noclegowe, łazienkę oraz niewielki aneks kuchenny, cysterna z dostosowaniem na zbiornik deszczówki (10 m3) do podlewania ogródków.
Kolejka wąskotorowa przy sprawnie działającej infrastrukturze i zmodernizowanym taborze jest w stanie przewieść rocznie do 80 tys. pasażerów, co stawia ją w czołówce najlepiej funkcjonujących kolejek w Polsce.
Źródło: swietokrzyskie.pro
Tagi: ciuchcia Ponidzie kolejka wąskotorowa kolejka do Pińczowa
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 18.97.9.169